Isnin, 2 Julai 2012

Kisah Aku di Manila..





Selesai Sudah Mengembara di Negara Pinoy selama 4 hari bermula dari 27--- 30 June 2012...Nak jumpa sii Manining konon tapi lebih dari Gelai pun boleh terserempak....Ini baru saja join Blogger dan mula2 nak karang adooyaiii Poning lalat larrr....Hahahaha...Sebenarnya aku nak menceritakan pengalaman dan berkongsi segala tips yg aku tahu kpd sapa2 yg sudi....Kadang2 penting sangat utk kita mengetahui byk maklumat sebelum kita sampai ke sesebuah tpt tidak kira jauh atau pun dkt dgn kita..

Okay lahh aku akan buat penceritaan melalui  gambar yg aku postkan.. Ini baru jer permulaan maaarrr.....x Reti aku maen blog2 nih...hehehe..


  • Kalau korang menaiki Airasia ini lah dia Airport dia yg mcm kat Senai atau Subang..hahaha
  • Korang jgn terperanjat kalau form imigresen korang x di beri sekali selepas check in di imigresen kaunter sebab memang diorang akan terus ambil..Tulah setiap negara berlainan cara..Form tersebut di atas flight lagi crew kapal dah bagi..
  • Imigresen Pinoy ini masa sampai diorang ketat tapi masa aku nak balik semula diorang siap mintak aku tips..Saja jerkan suruh tanggal kasut segala benda kat seluar dgn baju korang serta beg duit aku pun diorang nak tengok..Gilerrrr aarr diorang nie...Suka hati korang lah kalau ada duit lebih bagi jelah..Rasuah terang2..
  • Jgn lupa siapkan duit sebnyk 600 peso utk byr Airport tax dgn Security check..Barulah aku tahu byk ragam Pinoy nie...
  • Lupa pulak nak bagi tahu yg airport nie kalau korang tinggal di manila perghhhh.. Jauh tuu nak sampai..Korang kena plan btol2 korang punya masa pergi dan balik sebab nanti korang terkejar2 transport...Manila memang sibuk dan dia punya traffic teramat perlahan ..Naik kapalterbang jer dah mengambil masa 3 jam 40 minit pastu korang naik teksi atau bas tambah lg 2 jam...Panasss Punggung bebb!! hwahwa..
  • Selepas kastam check korang punya bagasi korang akan jumpa pelbagai kaunter maklumat...Ambil segala brocher maps dan ada satu kaunter utk menaiki Bas terus ke Manila..
  • Di luar ada ramai ulat teksi terpulang kpd korang nak naik apa tapi kalau naik teksi terus ke tempat tinggal korang bayaran adalah dari 3000--4000peso..
  • Kalau nak murah lagi pun boleh tapi korang kena ambil byk masa contoh..Naik jeepneey dan byr sebanyak 250 peso sampai SM Plaza dan dari situ korang cari Jeepney atau Tricycle terus ke perhentian bas Dou di Angeles City..
  • Tambang bas ekpress di kenakan sebanyak 450 peso dan Terminal bas yg korang tuju adalah Terminal bas Pasay city....
  • Bas yg seperti dlm gbr nie aku snap jer dan begitulah keadaan dari dlm bas..tempat duduk bas nie siap ada alas tengkuk sekali..memang lah terlena..Klo korang tertidur perhentian bas terakhir adalah pasay city..jgn risau ada seorang pembantu bas yg akan memanggil penumpang dan kalau korang x phm korang tanya jer diorang semua boleh berbahasa english...
  • Aku sampai di Terminal bas Pasay City terus jer ambil teksi bermeter..Korang perlu tahu alamat Hotel dan korang kena tanya pakai meter atau tidak..Sebaiknya naik teksi bermeter tapi kalau korang nak murah naik lah jeepney..cerita pasal Jeepney aku pun Blurrrrr...susah sangat nak phm jeepney tu kemana sebab tulisan di jeepney kurang terang..jadi aku pilih teksi jer...Byr sbnyk 330 peso utk sampai ke Hotel dan dlm 30 minit perjalanan teksi bermeter..




  • Ini dia bilik penginapan aku di Tune Hotel Ermita..Korang boleh booking secara online di Tune hotel.com atau Agoda.com atau yg apa saja korang tahu..Staff kat tune hotel nie semuanya bagus2 dan comel2..HAHAHA..
  • Oleh kerana duduk di Tune nie korang kenalah pilih iaitu AC -12 jam ke 24 jam ke atau TV sekali..sedangkan Tuala pun kita kena sewa..jadi kalau korang x nak sewa korang cari Hotel bajet yg lain..Aku dah kena sekali kesilapan staff iaitu ada ke patut dia bagi tahu aku sewa Tv hanya hari pertama sahaja..Bengang lah aku bebb..dah byr tapi tiada siaran..dlm tu semuanya  sistem up to date dan korang jgn nak tipu2..masa tu nak tengok Spain lwn Portugal masa Euro 2012  aku x dpt tengok apalagi  kena sound lah Staff kat bwh tuu...Cisss..
  • Korang kalau pergi berdua dan kalau nak kan satu lagi entrance kad korang di minta deposit yg akan dikembalikan sebanyak 150 peso..
  • Lagi satu bilik hotel tune nie xda phone..korang kena keluar pergi ke setiap floor  yg akan di gantung satu phone..Sharing lah katakan..
  • Yang bagusnya Hair Dryer di sediakan tapi tiada Jug Keetle..susah lah nak makan maggi atau buat susu anak..jgn bimbang di bwh tune hotel ermita ada kedai  7 eleven dan di situ korang boleh ambil air panas secara percuma..
  • Aku booking 3 mlm menginap di Tune Hotel Ermita nie dan modal sebnyk 2800 peso..Murah gak lah..
  • Hotel nie berdekatan dgn pelbagai pusat pelancongan dan pusat membeli belah..Halal Restoren pun boleh korang temui sepanjang jln Marbini di hadapan hotel tune nie..Jarak berjln kaki adalah sejauh 50--200 meter dari Hotel..


  • Ini saja Restoren kegemaran aku sepanjang berada di Manila..Hahaha...Menu seperti biasa ada alacarte atau hidangan pagi,siang dan mlm..pemilik restoren nie di phmkan berasal dr Malaysia..Kalau x silap aku di beritahu nama dia Jesey..Kata pun backpacker kan jadi makan pun kena bajet gak lah..hehehe..Harga sepinggan lebih kurang RM 10 sahaja + minuman sekali..
  • Halal Asean restoren nie ada sorang Chef sahaja seperti dlm gbr lelaki yg duduk di dapur tuu..Nasi Goreng Ayam dia kira2 terbaik gak lah..dah lah tuu byk sangat nasi goreng dan boleh sher utk 2 org mkn..
  • Aku nak perkenalkan lah gak sorang pelayan restoren ni merangkap ayam dan daging supplier..Nama nya sii Buboi..Dia nie oke kalau korang nak tanya dan minta panduan..
  • Kalau korang nak cari makanan Halal yg lain korang juga boleh jmp sepanjang jln Marbini ini..Nama restoren berikut adalah Lucky Way roasted Chicken dan kebab pun ada sekali..Sepinggan kalau korang larat nak byr adalah lebih dari RM 20..
  • Restoren makanan Halal yg lain aku x jumpa pulak sebab aku x habis round lagi..Keadaan jln raya yg sibuk memang sesak sangat..

  • Ni dia Robinson Mall yg aku masuk sebab hari pertama nak beli Simkad yg ada sekali Bis utk Bb aku x jumpa di tpt lain..jadi kalau korang nak beli utk Bbm korang cari kedai jual simkad bertulis dgn nama Globe berwarna biru..Globe nie boleh terus masuk Bis plan tapi kalau korang x phm kenalah pergi tingkat 3 bangunan nie..yG aku nampak hanya ada 2 saja iaitu kedai prabayar Sun dgn Globe..
  • Utk lain2 jenis hp guna salah satu pun xpa tapi utk Sun korang kena lebih top up..sekali top up dlm 150peso..Beli simkad dlm harga 100peso..Korang boleh pilih dan setiap satu ada 5 kali sms percuma ke luar negara..Adoiiii....Ada pulak yg valid utk Internet hnya 2 hari saja..jadi kpd sesiapa yg nk guna Fb tu pastikan korang top up byk lah yer..mcm aku cuma habis dlm 300 peso sahaja...Kira Jimat lah tuu asalkan dpt update Status Fb sudahlah kan...hohoho..
  • Shopping Mall ni terletak x jauh dari Hotel Tune Ermita..Korang boleh keluar brjln kaki ambil kanan pastu korang akan jmp traffic light kedua korang ambil kanan lagi..jln terus dan akan dpt jmp Robinson Mall...Berpeluh gak lah ketiak tuu...hehehe..
  • Di dlm nya pelbagai jenama baju branded korang leh jmp...Besar Mall nie..Aku hanya survey jerr sebab hari pertama sampai xkan nak berhabis shopping...

  • Manila Bay pada mlm pertama aku lawati...Suasana mlm yg mengharukan aku...Pada ketika ini haruman bau yang busuk di sekitar tepian pantai nie..Bau sampah dgn Bau Ikan busuk semerbak...Diorang dok lepak ramai tapi mgkn diorg dah biasa..x leh nak ckp...aku x lama di sini sekejap jer walau angin bertiup kencang..X leh tahan dgn bauu tu lah pasal..lebih baik Blaaa...
  • Kedudukan Marina Bay ni pun x jauh dari Hotel Tune..Korang boleh berjln kaki ambil kanan dan slps tuu belok ke arah kiri dan terus sahaja dah boleh jumpa..Cubalah pergi berjln pada waktu senja mana tahu lebih cantik pemandangan..Aku dpt singgah pada mlm jer siang jln2 ke tempat lain..

  • Gmbr2 yg di atas ini aku berada di Rizal Shrine dan Fort Santiago serta taman2 yg ada di sekeliling nya..Utk byaran masuk di kenakan sebnyk 75 peso dan di buka dari 8 pg hingga 6 ptg..
  • Keadaan hari lawatan aku nie di sertai oleh hujan yg terus menerus walau pun x lebat sngt kira2 basah lah gak..Nak buat camner hari tersebut memang aku hanya melawat kawsaan sekitar manila sahaja...
  • Korang boleh keluar menaiki teksi bermeter dgn bayaran lebih kurang 80 peso..Tempat nie agak jauh gak tapi kalau korang nak berjalan kaki korang boleh ikut jalan Marbini nie dan terus sahaja dah boleh sampai..
  • Bagi yg berminat bahan sejarah memang bagus lah utk korang tapi aku x berapa minat jadi ambil masa sekejap sahaja utk melawat tempat ini...X byk info yg aku dpt berikan tapi kawasan ini memang Luas..
  • Sediakan botol minuman atau payung hujan kerana di Manila ini ada 2 musim hujan dan panas..Nak brjln kaki amboii sakit kaki ooooo tp perkhidmatan kereta kuda di sediakan..Korang di kenakan sebanyk 200 peso utk Kereta Kuda tersebut yg boleh di ambil dari dlm Tmn...


  • Ini adalah gambar yg di ambil dari tempat yg di namakan Intramuros...Kawasan ini teramat luas dan byk bangunan2 lama terutama dari sepanyol dgn france..Binaaan bangunan ini amat cantik dan sesuai kpd jurugmbr yg nak ambil post yg menarik di sini..
  • Bangunan lama ni masih aktif utk perniagaan dan tujuan pelancongan..korang boleh membeli cenderahati yg menarik tetapi Harga nya yg aku x boleh tahan..dpt tgk jelah...
  • Dak pinoy yg memegang Tricycle nie adalah pemandu pelancong aku..Utk bersiar2 menaiki beca mengelilingi IntraMuros sampai lah ke Divisoria aku di kenakan bayaran sebnyk 500 peso..terpulang lah kt korang nak minta diskaun sebab aku tgk dia pun mcm kesian jer..naik bukit turun bukit pastu kena tolak lagi..berbaloi lah yer..

  • Gambar di atas adalah perjalanan aku menuju Divisoria...Tempat ini lebih kurang sama dgn Petaling Street atau di Uptown Kuala Lumpur...Yg beza nya adalah Pasar terbuka nie teramat besar dan mempunyai byk Lorong..
  • Pelbagai barangan korang boleh jumpa sehinggakan barangan basah pun ada di jual sekali..
  • Dari Tune Hotel marbini street korang kena tahan Jeepney yg bertulis Divisoria sahaja..Korang di kenakan bayaran sebanyak 8 peso seorang sehala...Jikalau nak duduk korang kena duduk di bahagian belakang sebab nanti korang akan jadi pengutip duit org lain sebagai bayaran kpd pemandu jeepney itu..Aku dah kena dah..Style passing2 duit..Shiling amat berguna utk tujuan menaiki Jeepney nie..
  • Hati2 dgn harta benda korang baik sama ada menaiki jeepney atau berada di laluan Pasar Divisoria kerana di phmkan ada ramai penyeluk saku di situ..

  • Ini dia satu-satu nya Kedai yg di cari..x sah klo x pergi kan sebab nk beli baju cap Hard Rock cafe Makati yg terletak di GreenBelt dan berhadapan dgn bangunan hotel Hyatt..
  • Masa aku singgah ni pada jam 8 mlm, alangkah terkejut nya kedai HRC dah di tutup..perghh bengang lah kwn bebb...X puas hati naik ke bahagian atas dan Wjh mula ceria setelah Kedai Hrc buka bersaing dgn Cafe serta live band diorg.....hahahaha...
  • Dptlah gak sambar 3 barang...Jadi lah itu pun dah kira shoppping darr...mahal tuu..
  • Dari Tune Ermita mabrini korang boleh naik teksi bermeter ..Bayaran ke sana lebih kurang 100 peso Jgn pedulikan kata pemandu teksi yg minta cas lebih..Dia boleh kata waktu mlm tambah 100 peso tapi memang x wujud pun..Diorang saja cas lebih..So korang kena alert perkara mcm nie..
  • Kwsan ini boleh di katakan kwasan elite org pinoy di Makati...Ramai yg Hartawan di sini dan tanah di sini di miliki oleh kaum kerabat org sepanyol..Adalaah sikit mcm Mini Orchard Road Singapore..haha
  • Nitghtlife kat sni pun mahal2 juga..Jgn peduli pada seseorg yg dtg utk memberi servis kpd korang..x caya korang akn kena sembelih..utk org Bujang memang besh tp kt manila dgn Makati bkn tpt nya..Nescaya korang kena tipu sbb diorang ni byk sendikit...Ader Berann...Itu nasihat aku jer..yer..Huhu..
  • Byk tempat Liveband korang leh lepak...terserah apa hajat korang..hehehe



  • Hari ke 3 aku membuat rancangan ke Taal Volcano di south west manila..perjalanan menaiki teksi yg di sewa khas pergi dan balik berjumlah 2500 peso ..
  • Dari Tune Ermita Mabrini aku bergerak dari jam 9 pg..melalui jln lama amatlah meletihkan sekali maklumlah aku jarang duduk di belakang pemandu..Pening tersangat2..pada mulanya plan nak menaiki bas tetapi aku bernasib baik memilih Teksi kerana memang jauh..Kalau naik bas kena berhenti di pelbagai tempat...kalau korang nak murah boleh lah cuba yer..
  • Perjalanan akan mengambil masa lebih 2 jam..melalui jln ke pekan Tagatay sebelum sampai ke pengkalan perahu bermotor...Keadan jln lebih kurang mcm kita melalui jln cameron highland..pada masa itu x lah sejuk sangat...biasa jer...Salah timing kot..hehe...
  • Sampai saja kat point perahu di tepian tasik ramai ulat boat ride berkejaran kat teksi yg aku naiki..Nasib baik pemandu aku dah tahu...Bahaya juga ke tempat nie..jauh dan masuk kwasn kampung...Jadi kalau korang nak pergi biarlah naik Teksi mcm aku jer..mahal xpa asalkan korang selamat dan x pening kepala..
  • Utk bayaran Boat Ride aku di kenakan cas sbnyk 1500 peso serta tambah lag i750 peso utk horse ride ke atas bukit Volcano tersebut..byk tuu modal yer..bayaran boleh di buat setelah korang kembali ke pengkalan tapi satu jer lg pesanan..nak menaiki bukit volcano di Taal tersebut korang mesti sediakan Baju Lengan panjg,botol minuman,glove tgn,penutup mulut dan topi bsr..
  • Harga minuman kt Taal 3 kali ganda dari harga di kedai biasa jadi korang bersedia membeli dahulu..pemandu teksi x akan beritahu...senyap jer...hampeh betol....


  •                                                                                                                  
  • Pendakian ke puncak volcano menaiki kuda2 yg x berapa besar ini amat mengujakan kpd sesiapa pun yg berani..korang akan di temani oleh seorang pemandu arah kuda yg memakai pakaian bernombor...
  • Di pengkalan kuda ini sahaja ada lebih 500 ekor kuda yg di bawa oleh lebih 300 orang  menunggu kehadiran pelancong..
  • Trail laluan kuda memang lah amat mengerikan sebab di tepian curam dan laluan yg berbatu..Aku tidak menyewa topi atau glove atau berbaju lengan panjang..cuaca amat panas pada masa itu..
  • Pemandu kuda akan meminta izin utk naik dan duduk di bahagian belakang kita..Terserah kpd kita utk mengizinkan sebab kalau pelancong itu kaum perempuan kena lah ambil pemandu perempuan..Takut akak2 atau Adik2 x selesa menunggang..
  • Pendakian utk smpai adalah selama lebih kurang 30 minit..bergantung kpd cara korang tunggang kuda itu..sakit punggung bebb..hahaha..
  • Pelancong hanya di beri tempoh masa hanya sejam saja utk berehat atau melihat Volcano dari atas puncak..Aku terpikir ada lah nmpk buih2 panas tapi hampeh langsung x dpt tengok..cuma lihat keadaan sekeliling jelah..
  • Di atas puncak ada di jual air kelapa sejuk dan juga minuman botol sejuk..harga lebih kurang 50-100 peso..utk pemandu korang juga kena lah belanja diorang minum..Nak pengsan aku tengok diorang..Hehe..kesian tengok kuda tuu semput2 dan berdengus..
  • 3 jam di beri masa utk kita sampai ke pengkalan utk menaiki semula Boat  dan pulang ke MANILA 
  •         
  •               ..
  • Perjalanan pulang menaiki Teksi aku x melepaskan peluang utk melihat kwsn Kampung dgn laluan yg sibuk..Dlm kepala aku mula memikirkan cara yg mudah utk aku bergerak kembali ke airport di Clarks pada keesokan hari..Jadi  planning aku pun bermula dgn booking online Tune hotel Angeles City di Freindship Road..
  • Tambah lagi 1500 peso aku menetapkan masa utk sampai tetapi masa di Ermita tersangat ketat dan aku mulai bimbang akan terlepas bas terakhir iaitu jam 0730 pm menuju ke terminal bas Dou di Angeles city dari terminal Bas Pasay City...Macam Amazing Race di buatnya...hahaha..terkejar-kejar transport..
  • Dari Tune Ermita aku menaiki Teksi tetapi pada kali ini pemandu meminta bayaran tanpa meter  jadi nya aku pun kata setuju dgn bayaran sebnyk 250peso..Pada ketika itu Traffic terlalu perlahan dan dlm hati ini berdoa jelah supaya cepet sampai...
  • Sampai di terminal Bas Pasay City, aku terus saja mencari platform bas menuju ke terminal bas Dou..Bayaran dibuat dari dlm bas sahaja..sebut sahaja Perhentian Dou pembantu bas akan meminta kita byr sebanyak 150 peso..Perjalanan selama lebih 2 jam dan utk keluar dari Manila sahaja mengambil masa yg lama..Jgn lupa pesan dgn pembantu bas jika korang tertidur..

  • Sampai di Perhentian Dou korang jgn terpedaya dgn ulat teksi..Harga ke Tune Hotel Angeles City boleh mencecah 500 peso..Teramat kurang teksi di sini dan yg ada cuma Tricycle motor dan Jeepney..
  • Aku memilih menaiki Tricycle dgn bayaran sebanyak 200 peso..Korang boleh menaiki Tricycle ke SM Mall kemudian ambil jeepney terus ke Tune Angeles City dgn bayaran lebih kurang 60 peso..Murah itu pun kalau korang punyai byk masa..
  • Aku menginap semalam sahaja di Angeles City..Oleh kerana sampai pun dah jam 11 mlm aku hanya dpt melihat keindahan NightLife sahaja..Di Bandar ini kpd yg Bujang2 tuu...ehem ehem mls nak cerita...Ikut Hajat Korang lah..hahaha..
  • Hari ke 4 aku di Filipina dan sekejap jer masa utk kembali ke Tanah Air..Dari jam 8 pg aku sudah menempah teksi persendirian ke Clark Airport dari Tune Angeles City..teksi bermeter di Angeles amat kurang dan terpaksa ambil Private..
  • Korang boleh suruh staff kat Lobby utk buat tempahan..mudah sahaja dan bayaran akan terus di beritahu iaitu sebanyak 350 peso...memang x jauh dari Hotel hanya 20 minit sahaja...Oleh kerana flight aku akan berlepas pd pkl 11pg kena juga ambil teksi..Tiada pilihan lain..
  • Untuk korang yg menginap di Manila..Sila lah ambil Bas Ekpress Direct ke Clark Airport seawal jam 6 pg dan bergantung kpd masa flight korang berlepas x mcm aku pilih waktu pagi jadi nya terkejar2 lah...Rugi satu mlm duit Hotel di Tune ermita...Huhuhu...
  • Dari Terminal Bas Pasay city korang cari bas Ekpress yg hanya ke Clark airport..bayaran sama seperti korang dtg ke Manila iaitu 450 peso..
  • Ini sahaja catatan yg dpt aku kongsi kpd korang sepanjang aku berada di 5 tpt berasingan di Filipina..masih banyak tpt menarik lagi seperti kepulauan dan kawasan pergunungan...mgkn di lain masa dan ada rezeki aku akan kembali semula...Sekian terima Kasih kerana sudi meluangkan masa utk membaca kisah pengembaraan aku di Negara Pinoy..



            
























    21 ulasan:

    1. thanks a lot Azmi...ur blog really help..eventhough baru nk bjinak...tp, u wrote important info...thanks again (",)

      BalasPadam
    2. Mne follow button nye? Nak kne kumpol info bebanyak nih

      BalasPadam
      Balasan
      1. Ohh!! Sorry beb saya belum masukkan lg..

        Padam
    3. Info yg amat berguna utk trip saya ke Manila nanti. Nak tanya.. apa nama bas yang u naik dari pasay terminal ke dau terminal. thank you!

      BalasPadam
      Balasan
      1. Maaf En. Amir..Saya terlupa pulak nak catatkan nama bas tersebut di dlm notes saya tetapi U sampai saja di situ terus tanyakan kpd petugas yg hampir kesemuanya ramah..Jikalau u ambil direct bas dr airport ianya sama juga..Thxs..

        Padam
      2. Ok terima kasih En azmi. InsyaAllah mlm ni ke Manila dan harap semua berjalan lancar. Terima kasih diatas info2 yang diberi kerana ianya dpt membantu perjalanan saya ke sana nanti.

        Padam
    4. Betul ka ada kawan cakap orang pakai tudung klu p Filipina ni..dia orang layan semacam je.. Dia orang ni anti orang Islam ke?...

      BalasPadam
      Balasan
      1. Xdelah dear. Sy kacukan philipines + sabah. Org2 sana semua hormatkn tetamu xkira btudung @ x. Kita hormatkn tuan rumah, pasti tuan rumah syg. Silalah melawat philipines nanti ya.

        Padam
    5. Emm.. Tidak betul info tersebut..Semasa saya berkunjung ke beberapa tempat yang menarik di sana ramai yang memakai tudung..Kepada saya orang filipina baik sahaja..Tiada masalah timbul..

      BalasPadam
    6. Berapa anggaran kos keseluruhan trip saudara tersebut?

      Tkasih.

      BalasPadam
      Balasan
      1. Anggaran Kos sebenar saya ialah sebanyak Myr 1500.00 sahaja..Jiakalau saudara pergi Trip berkumpulan adalah kurang dari anggaran Kos seperti saya kerana Saudara boleh Sharing..Thxs..

        Padam
    7. Salam.. nak tanya kos tambang teksi dari Ermita ke Makati berapa RM ya? reply me di tsukinano@gmail.com

      BalasPadam
    8. assalamualaikum bro Azmi.. nak tanya.. kalau dari Airport ke Hard Rock Cafe Makati berapa jauh eh? transport ape yg sesuai untuk ke sana dan bape estimate harganya. reply kat emel saya ye..
      polam_bell@yahoo.com

      thank u very much

      BalasPadam
    9. Assalamualaikum saudara Azmi,

      Saya baru je buat tempahan penerbangan flight MAS dari KL ke Manila. Saya bertolak pada hari Jumaat ini 30hb Januari 2015 dan kembali ke Malaysia pada 3 hb Februari 2015.
      Saya memerlukan cadangan dari saudara untuk memilih hotel yang bersesuaian.
      Tujuan ke Manila adalah untuk bercuti.Saya pergi seorang sahaja. Bercadang untuk berjalan ke pusat membeli belah utama dan popular serta taman /rekreasi yg popular/harus/wajib pergi apabila kita ke Manila.

      Saya belum memilih hotel lagi. Hotel Tune Makati dan Ermita yg mana paling baik serta dekat dengan kawasan-kawasan tarikan pelancong? Ini adalah kali pertama saya melancong ke Manila. Harap berikan juga panduan dan peringatan apabila berada disana.

      Boleh SMS/Whatapps/call saya Shamsul di 0112400 1704.

      Terima kasih kerana membantu.

      BalasPadam
    10. Kami menawarkan katalog produk www.srikandijepara.com furniture jepara produk unik mewah mebel jepara ini banyak di minati konsumen Indonesia

      BalasPadam
    11. Rasa nak pergi bulan 7 ni... Nak try.. Tapi mcm tinggi sangat modal... Mcm tak berbaloi ja...

      BalasPadam
    12. Kenapa bro x turun di airport Ninoy..

      BalasPadam
    13. Kenapa bro x turun di airport Ninoy..

      BalasPadam