Isnin, 28 Januari 2013

Kembara Solo 5 hari ( kisah Aku di Jakarta )..

Bila di sebut jer nak melancong ke Indonesia ramai kengkawan ingat aku ada cewek larr dan bermacam2 lagi..Haha..Lantak lah Labu..Ini kali ke empat aku berada di Kota Jakarta iaitu pada tarikh 21 Jan 2013 bersamaan hari Isnin..Tujuan ke Kota ini adalah kerana ingin membeli pakaian yang Trademarknya hanya berada di EX Mall jer..hehe..Aku kali ini mengambil keputusan untuk Jelajah 3 Kota iaitu dimulai dengan Jakarta dan diakhiri dengan Bali..Masa 5 hari di peruntukkan untuk aku Jenjalan saja di ketiga2 kota tersebut..Memang meletihkan tetapi amat mengesankan sekali..
                                                    Banjir di seluruh Jakarta membuat aku pasrah kerana dari tarikh 18 Jan aku mengikuti Media Kompas untuk mengetahui perkembangan di sana malahan lagi Hotel Tune di Pasar Baru yang aku tempah tidak dapat aku hubungi..Perghh bergolak jiwa ini..Aku siap hubungi Tiger air untuk mengetahui jadual penerbangan dibatalkan atau tidak..Mereka beritahu yang semuanya tiada masalah penerbangan dari Kuala Lumpur ke Jakarta..Rancangan untuk menukar haluan pesawat terus menuju ke Bandung juga dalam pemerhatian aku..Hati ini berkata2 mesti harus terjah walaumacam mana pun..Pada tarikh 20 Jan keadaan disana kembali pulih dan dari pemerhatian melalui Kompas, banjir sudah mulai surut..
                                                   Pertama kali menaiki pesawat Tiger airways dari Kuala Lumpur..Masa menempah di laman Skyscanner aku terus dipindahkan ke Tiger Airways dan membayar sebanyak myr 198.00 untuk perjalanan sehala..Kira sudah cukup bagus untuk hari tersebut..hehe..Bila nak menaiki pesawat rupanya Mandala Air yang berkongsi dengan Tiger Air..haha..Pakaian peramugari kira simple jer lah berbaju kuning dan ada selempang warna Tiger di pinggang..Pesawat berlepas Jam 11:10 pagi..

Tengok tuh Peramugari yang aku Snapshot..hehe..Boleh tahan cunn..Dah nama pun peramugari mestilah cun bebb..haha..Belum apa2 dah gatel nih..Diorang tuh serius jer..X kuasa nak layan U...

Selamat mendarat di Lapangan Terbang  Antarabangsa Soekarno Hatta pada jam 12:05 tengahari waktu Jakarta..Aku pusing kan ke belakang jarum jam sebab waktu di situ kurang sejam dari Kuala Lumpur..Kali ini mendarat kena jalan kaki lebih kurang 50 meter dari pesawat dan di ambil oleh Bas Mandala seperti gambar dibawah ini..Penuh sesak bebb..hehe..Dah biasa keadaan macam ini nama pun pesawat tambang murah..Haha..

Pemeriksaan Imegresen di Kaunter tidak menjadi masalah aku terus keluar menuju ke ruangan menunggu Teksi dan terus disapa oleh pemandu teksi sapu yang mempunyai Mpv jenis Toyota Avanza..Dia menawarkan aku bayaran sebanyak idr 200,000 untuk terus sampai ke Pasar Baru..Aku menolak dengan cara baik kerana dari pemerhatian aku di Blog2 orang lain ke tempat itu bayaran Teksi bermeter hanyalah di bawah idr 100,000 itupun bergantung kepada keadaan jalanraya yang tidak Macet (Sibuk atau Traffic Jammed)..Aku menahan Teksi bewarna Biru yang bertulis BlueBirds..Teksi ini Legal dan bermeter untuk menghantar penumpang ke merata tempat di Jakarta..Pada masa itu keadaan jalanraya memang Macet jadinya aku sampai ke destinasi satu setengah jam kemudian ..Perghh lama juga lah  nak buat camner itu jer jalan yang ada..Bayaran teksi bermeter aku bayar sebanyak idr 135,000 lebih dari jangkaun aku..hehe..Tetapi x lah kena tipu macam Teksi sapu tadi..Tip sampai di Lapangan terbang Soekarno Hatta jangan ambil Teksi Sapu dan ambil lah Teksi bermeter bertulis BlueBirds..
                                                  Ini dia Reception Kaunter Tune Hotel di Pasar Baru, Jakarta..Seperti di mana2 sahaja Tune Hotel ini meletakkan sebuah camera snapshot yang diletakkan di dinding bersebelahan untuk korang upload photo yang baru di snap ke Facebook atau email secara langsung...Itu salah satu yang menarik larr tp yang x menariknya Tuala + Shampoo kena bayar sewa dalam idr 18000 jer + jikalau nak sewa Aircond  12 jam atau 24 jam  + siaran TV casnya korang boleh lihat dalam laman TuneHotel.Com..hehe..Aku cuma sewa Tuala+Shampoo jerk..Untuk bilik seperti photo dibawah ini bagi aku kira ok larr bukan nak lepak 24 jam dalam bilik pun..haha..Bajet ciput jer nih..X pakai AC cma Kipas angin pun jadi asalkan boleh tidur..Aku menyewa bilik semalam sahaja dengan bayaran sebanyak myr 69.00..Bayar melalui online dan korang hanya perlu bawa Resit yang dicetak sahaja..

Inilah Teksi bermeter bertulis BlueBirds yang boleh dipercayai tambangnya cuma jikalau korang nak kemana jangan beritahu Pemandu Teksi nama jalan di tune Hotel Pasar Baru nih iaitu Jalan Samanhudi diorang x akan paham sebab Hotel Tune pada masa ini masih baru kepada mereka..Korang hanya perlu sebut Pasar Baru jer dan katakan nama Hotelnya sekali..Aku dah kena dah beberapa kali sewaktu disini..Jarak dari Tune Hotel ke Bulatan Hi atau Plaza Indonesia x lah jauh sangat purata teksi bermeter dalam idr 30000 jer..Oleh kerana aku hanya ada masa 18 jam di Jakarta hanya kawasan sekitar jer yang aku Main..hehe..

Passer Baroe di bina pada tahun 1820 oleh penjajah..Kawasan ini penduduk aslinya ramai yang chinese..Ada sebuah kawasan yang terletak berhampiran dinamakan China Town oleh pemerintah..Jikalau malam kawasan ini Hidup..Macam2 benda ada..hehe..Lantak lah Labu..Mangga Dua pon x jauh dari sini..Kira ok lah penginapan aku semalam disini..Berbaloi..

Rumah makan Nasi Padang sememangnya amat populor diseluruh indonesia..Boleh dijumpai di kebanyakkan tempat di sini..Putri Bundo terletak sebelah kiri bangunan Tune Hotel dan hanya perlu berjalan 3 minit sahaja untuk sampai..Aku sekali jer makan disini..Haha..Dah Muak asikk nasi padang jerkan..hehe..Jikalau dah kebulur tuh jangan milih2..hahaha..Ngap jer..Murah x murah gak lah aku makan ayam rendang,telor dadar,daging + sayur cili pedas bayaran sebanyak idr 40000 termasuk minuman Es Teh Sosro..hehe..

Kad Prabayar untuk akses Facebook, Twitter, Bbm, Sms + phone call jenis Simpati aku pilih dari beberapa kad prabayar yang lain..lebih kurang sama sahaja macam di tpt kita..Untuk ini aku memilih servis hanya seminggu sahaja dan dikenakan bayaran sebanyak idr 42000 sahaja cukup untuk aku sampai di Bali sehingga 25 Jan kelak..Kad ini tidak termasuk plan internet jadi kalau nak guna browser cuma perlu gunakan wifi jer..Ok lah dari xda kan..Pada masa ini cewek yang buat konfigurasi phone aku x menjadi pulak..Untuk ini sahaja aku harus menunggu lebih dari setengah jam baru boleh chat + upload photo dari Jakarta..Kedai Simkad ini terletak di Gedung Atom iaitu Atom Mall di pertengahan jejambat yang boleh korang lihat dari Tune Hotel..

Kesesakan jalanraya pada sebelah petang iaitu waktu orang baru balik dari kerja atau yang membeli belah di Pasar Baru..Pada masa ini di Jakarta Utara iaitu di area Pluit masih lagi digenangi oleh air banjir..Kawasan ini tidak lagi banjir tetapi pada hari jumaat iaitu pada 18 Jan yang lepas keadaan jalan disini dinaiki air..Cuak gak lah kalau masa menginap keadaan jadi Banjir..Mana mahu pergi..hehe..

Kedai serbaneka IndoMaret seperti 7 eleven gak banyak terdapat disini dan untuk pengetahuan korang Tiket Kereta Api boleh dibeli secara online disini..Korang beritahu Kereta Api jenis apa atau tujuan kemana..Untuk akses tiket online ini korang perlu tunjukkan Passport korang dan sediakan No telephone disitu..Jadinya perlu beli simkad disana dan tunjukkan passport sekali..Aku diberitahu oleh pemandu teksi yang pembelian  tiket KA secara online adalah lebih selamat.dari terus pergi ke station kerana dikhuatiri habis..Ramai orang sana beli secara online sahaja..Resit pembelian korang tunjukkan di kaunter KA dan mereka akan menukarkan tiket yang original..Lupa pulak aku nak snap photo kedai indomaret dapat snap photo plastik bag jadi lar...haha..

Keadaan jalan menuju ke Plaza indonesia dan bangunan2 tinggi diwaktu senja..Pada masa ini aku berada didalam teksi dan tujuan ke exMall untuk membeli Baju Hrc di Hard Rock Shop tetapi malangnnya kedai Hrc telah ditutup dan berpindah ke Pacific Mall yang akan dibuka pada pertengahan Feb 2013...perghh hampa gak lah tetapi ssiookk juga lihat warga Elit Jakarta yang shopping dan makan2 di Plaza Indonesia nih..Keluasan hampir sama dengan Midvalley ataupun Pavillion di Kuala Lumpur..Semuanya Branded2 marr..Kalau bawa berjuta2 rupiah pun boleh habis disini...hwahwa..

Sambar baju ini di Tune Hotel Pasar Baru dengan harga idr 80000..Tip jangan beli di Tune hotel kalau korang punyai banyak masa, berjalan lah di pusat membeli belah pasar baru yang berdekatan ataupun boleh dibeli di kedai yang terdapat di aras dua Stasiun KA Gambir..Harga jauh lebih rendah bebb..sekitar idr 50000 jerr..haha..aku sudah terkena..

Aku check out dari Tune Hotel pada pukul 06:30 pagi untuk mengambil teksi bluebirds dihadapan jalan Hotel..Tujuan ke Stasiun KA Gambir..Bayaran teksi bermeter dari Tune sebanyak idr 20000 sahaja dalam jarak perjalanan mengambil masa hanya 20 minit..Untuk menaiki kereta api ke Bandung aku membayar tiket sebanyak idr 60000 menaiki KA Agro Parahyangan jenis kelas pertama..

Segala jadual perjalanan Kereta Api ada ditunjukkan dikawasan tengah stasiun..Boleh dikatakan jadual KA tersebut hampir tepat ketibaannya..Korang perlu menunggu pada waktu yang ditetapkan..Dikawasan ini terdapat banyak jenis kedai makan dari Groud Floor sampai ke Aras satu..Pilih sahaja mana korang suka yer..

Ini adalah Tiket Asli kereta Api yang aku dapat masa menukar resit pembelian online di indomaret pada hari sebelumnya..Nama korang akan tercatat diatas sekali berserta Kelas Kabin tersebut..

Antara beberapa contoh kedai makan yang terdapat di Stasiun Gambir ini..Semuanya halal bebb..Oleh kerana waktu ketibaan keretapi Agro Parahyangan tujuan ke Bandung satu jam lagi aku pun pekena lah Baso Malang....Harga boleh tahan gak lah iaitu idr 35000 jer..

Korang dah biasa makan Roti Boy kan atau Papa/Mama Roti...Ini dia sama jer rasanya..Ianya terdapat di Stasiun Gambir juga..Cuba rasa jangan x cuba..hehe..

Tangga menuju ke aras dua iaitu tempat menunggu ketibaan Kereta Api..Jadual KA yang aku tempah ialah pada pukul 08:25 pagi..Di hadapan tangga ini ada disediakan eskelator..korang bilih pilih yang mana satu..Pastikan korang menaiki laluan yang ditetapkan seperti didalam gambar diatas..

Masa ketibaan KA Agro Parahyangan masih lama lagi jadi aku santai saja melihat kawasan sekitaran dari Lantai dua Stasiun Gambir ini..Cuaca pagi yang redup dan ramai juga penumpang yang ingin ke Bandung..Ini hari kerja biasa jikalau hari cuti umum jangan haraplah macam ini punya lengang..haha..

Tempat menunggu yang disediakan..Boleh dikatakan KA silih berganti melewati Stasiun ini..Anggaran 15 minit sekali...Perghh sibuk gak yer..

Inilah kereta Api Agro Parahyangan tujuan ke Bandung yang aku naiki..Lebih kurang sama jer kalau di Asia tenggara nih..

Suasana dari dalam Kabin..Bagi aku segalanya berpatutan lah..Ada Screen Tv besar dan berhawa dingin..Kerusinya pula bileh dipusingkan 360 darjah..Terpulang kepada korang nak menghala kemana..hehe..Jangan pening kepala sudah..Agro Parahyangan ini siap ada peramugari untuk mengambil pesanan makanan atau minuman penumpang...kelas Gitu..Mereka akan datang ke kerusi korang dan menanya apa yang korang ingin pesan seperti yang terdapat didalam menu yang diberikan..Canggih gak KA nie..

Ini pula bantal bushuk yang turut disedaikan untuk alas tubuh atau hanya dipeluk sahaja..Bagus bebb oleh kerana perjalanan KA ke Bandung mengambil  masa selama empat jam jadi lelapkan mata lagi elok..Dibawah pula ialah soket untuk cas handphone penumpang..Terdapat dua soket jadi penumpang yang bersebelahan jangan nak gaduh2..hehe..

Ini adalah gambaran yang terdapat semasa aku menaiki KA ini tujuan ke Stasiun Bandung..Korang boleh merasa laluan di Juram yang tinggi di kawasan berbukit berserta terowong gelap yang panjang..Merasa pengalaman menaiki KA ini amat dahsyat sekali..Dari Jakarta sejam pertama elok sahaja tetapi selebihnya Panorama indah yang korang akan dapat lihat..

Pengalaman berada di Kota Jakarta walaupun tidak lama aku merasa berbaloi dengan trip kali ini..Sememangnya ini yang aku mahukan iaitu berpindah2 tempat lawatan..Selepas ini catatan Kisah aku di Bandung pula sebelum meneruskan perjalanan ke Bali..Untuk panduan korang yang ingin mencuba seperti cara aku ini silahkan buat kerana memang terbaik seperti apa yang aku dapat merasakan sepanjang Trip ini..Tidak kisah berapa hari korang nak menginap disesuatu tempat tetapi pastikan tiada gunakan Travel Agensi..Ini adalah perjalanan Solo aku dan akan diteruskan sampai kelipan mata yang terakhir..

8 ulasan:

1. Assalamualaikum Tuan/Puan.

Mohon maaf pada Tuan/Puan untuk boleh iklan sedikit disini, semoga kebaikan hati Tuan/Puan untuk memberi izin iklan ini, menjadi amal ibadah disisi Allah SWT hendaknya amiin….

Salam dari Kita Holidays Travel & Tour Indonesia.
    Kalau Tuan/Puan nak melawat ke Indonesia, jangan risau hati sila hubungi :

KITA HOLIDAYS TRAVEL & TOUR INDONESIA
    Tour operator & Travel Agency

Sebuah serikat yang punya legalitas di Indonesia, memberikan pengkhidmatan tour ground handling di beberapa daerah yang favorit untuk di lawati. Kami arrange secara profesional dan dengan penuh rasa kekeluargaan, juga dengan harga tour yang sangat berpatutan sekali seperti ke : Padang dan Bukittinggi Tour, Aceh Tour, Medan Tour, Jakarta dan Bandung Tour, Jogjakarta Tour, Bali Muslim Tour dan sewa kenderaan.

Contact person : Amsyahril
    Mobile : +6285263007445
    E-Mail : am_holidays@yahoo.com / kita_holidays@yahoo.com / kitaholidays@yahoo.com.

Balasan
    1. Silakan Pak Amsyaril. Terima Kasih. Mudahan ada pembaca yang lihat dan hubungi Am Holidays sebagai panduan melancong ke seluruh indonesia.

Padam
  2. Assalamualaikum..

tumpang tanya... utk keretapi ke bandung jam 8.25am tu.. kite kena ada kt station gambir selewat-lewatnya jam berapa?

terima kasih..

BalasPadam
  3. pengalaman naik kereta api (mereka sebut kereta) memang menarik... saya pernah naik kelas ekonomi, dengan bangku tegak 90 darjah dari Semarang ke Malang... pemandangan memang cantik...

4. HORAS … !!! JOM KE MEDAN … JOM KE DANAU TOBA
    SALAM KENAL TUAN AND PUAN . MINTA IZIN NAK IKUT PROMOTE KAT BLOG TUAN / PUAN

PERKENALALKAN KAMI DARI AGENCY PELANCONGAN TIARA TOURS INDONESIA. KAMI ADALAH AGENCY PELANCONGAN YANG BER LICENSED DAN PROFESSIONAL. KAMI MENAWAKAN PAKEJ – PAKEJ MELAWA MURAH KE MEDAN, DANAU TOBA, BERASTAGI DAN TEMPAT – TEMPAT SHOPPING MURAH DI BANDAR MEDAN

PAKEJ KAMI DESIGN SANGAT MENARIK , HEMAT DENGAN LAYANAN BEST, PASAL PERHIKMATAN KAMI DISOKONG BEBERAPA UNIT KERETA BARU DAN BUS PERSIARAN.

DISINI KAMI BAGIKAN PAKEJ MELAWAT KE MEDAN DAN KE DANAU TOBA, PROGRAM 04 HARI / 03 MALAM ( FULL SERVICE ) TAK ADA EXTRA BAYAR.
    HARGA PAKEJ HANYA 380 ( MINIMAL 10 ORANG)

ITINERAY :

DAY 1 : ARRIVAL – SIANTAR – PARAPAT
    ARRIVAL AT KUALANAMU INTERNATIONAL AIRPORT. AFTER CUSTOMS CLEARANCE, MEET OUR TOUR GUIDE/DRIVER WHO WILL TAKE YOU TO START THE TOURS BY USING TOURIST COACH OR VAN. TRANSFER TO THE RESTAURANT FOR YOUR LUNCH. DEPART TO PARAPAT ALONG THE ROAD WHICH OFFERS THE ENDLESS VIEW OF RUBBER AND OIL PALMS PLANTATIONS THROUGH THE JOURNEY. STOP SHOULD BE MADE AT PEMATANG SIANTAR FOR SHOPPING OF LOCAL PRODUCT SUCH AS KACANG TUMBUK “TING TING, TENG TENG”, OTHER SNACKS ETC. ARRIVED IN PARAPAT THEN CHECK IN TO HOTEL. THE REST OF THE DAY IS FREE ON YOUR OWN LEISURE. DINNER WILL AT RESTAURANT

DAY 2 : SAMOSIR ISLAND – BERASTAGI
    BREAKFAST AT HOTEL. BY BOAT / FERRY VISIT TOMOK VILLAGE, TO SEE THE TOMBS OF THE KING OMPU SIDABUTAR & SHOPPING PLACE. AMBARITA VILLAGE, TO SEE THE TRADITIONAL BATAK VILLAGE WITH ANCIENT MEGALITHIC FURNITURES. RETURN TO PARAPAT FOR LUNCH AT LOCAL RESTAURANT. AFTERWARDS PROCEED TO BERASTAGI–A MOUNTAINS RESORT WITH IT’S REFRESHING WEATHER AND MAGNIFICENT MOUNTAINS SCENERY WHICH HAS AN ABUNDANCE OF FLOWERS, VEGETABLES AND FRUITS. EN-ROUTE STOPS AT PANORAMA SIMARJARUNJUNG , SIPISO-PISO WATERFALL. ARRIVED IN BRASTAGI THEN TO VISIT THE CENTRAL FRUITS MARKET (SHOPPING PLACE). AFTERNOON CHECK IN TO HOTEL. DINNER WIL BE SERVED IN RESTAURANT.

DAY 3 : BERASTAGI – MEDAN
    AFTER BREAKFAST. PROCEED FOR TWO HOURS DOWN THE HILL TO MEDAN. VISIT LUMBINI PARK. ARRIVAL IN MEDAN CITY SIGHT SEEING TO VISIT A SEVERAL INTEREST SUCH AS THE MAIMOON PALACE, AL-MATSHUN GRAND MOSQUE. LUNCH AT THE LOCAL RESTAURANT, AND THEN PROCEED TO THE SHOPPING AREAS AS FOLLOW DANAR HADI BATIK EMPERIUM AND OTHERS WHOLE BATIK SELLERS IN MEDAN, INCLUDING TO PASAR IKAN MARKET AND MALLS. CHECK IN TO HOTEL FOR ACCOMMODATION. DINNER AT RESTAURANT.

DAY 4 : HOTEL – AIRPOR
    AFTER BREAKFAST AT HOTEL. FREE PROGRAM UNTIL TIME TRANSFER TO THE AIRPORT FOR YOUR FLIGHT HOME.

SERVICES TERMASUK :

ISUZU ELF (11 ORANG ) MYR 235 / HARI
    TOYOTA HIACE (11 ORANG ) MYR 320 / HARI
    MEDIUM BUS ( 27 ORANG ) MYR 500 / HARI

NOTE :
    HARGA SEWA KERETA SUDAH TERMASUK : DRIVER AND PATROL

5. Asslamualaikum Tuan/Puan.

Sesiapa yang nak melawat ke Padang dan Bukittinggi jangan risau hati sila hubungi :

KITA HOLIDAYS TRAVEL & TOUR INDONESIA
    Tour operator & Travel Agency

Kami menyediakan PAKET TOUR DAN PENGKHIDMATAN KENDERAAN SAHAJA UNTUK LAWATAN PADANG DAN BUKITTINGGI dengan harga yang sangat berpatutan dengan driver yang mesra, educated, baik hati, sopan, suka menolong dan sudah lama berpengalaman dalam memberikan pengkhidmatan pada pelancong dari Malaysia.

Kami berusaha menjadikan lawatan Tuan/Puan sangat berbaloi dan bermakna dengan famili dan rakan-rakan di masa percutiannya bersama kami.

Our motto : We serve you with heart

Wassalam
    Contact person :

1. Amsyahril
    ( Director )
    Mobile : +62 852 6300 7445 ( WhatsApp )

2. Riko Adryansyah
    ( Tour & Transportation Manager )
    Mobile : +62 813 6565 4104 ( WhatsApp )

BalasPadam

6. ASSALAMU ALLAIKUM …………. HORAS … !!! JOM KE MEDAN … !!! JOM KE DANAU TOBA … !!!
    SALAM KENAL TUAN AND PUAN . MINTA IZIN NAK IKUT PROMOTE KAT BLOG TUAN / PUAN

PERKENALALKAN KAMI DARI TIARA TOURS INDONESIA, ADALAH AGENCY PELANCONGAN YANG BER LICENSED DAN PROFESSIONAL. KAMI MENAWARKAN BEBERAPA PAKEJ – PAKEJ MENARIK MELAWAT MURAH KE MEDAN, DANAU TOBA, BERASTAGI DAN TEMPAT – TEMPAT SHOPPING MURAH DI BANDAR MEDAN.

PAKEJ LAWATAN LAINNYA SEPERTI KE PADANG, BUKIT TINGGI, BANDA ACEH, PULAU SABANG, JAKARTA , BANDUNG, JOGYAKARTA , BALI, LOMBOK, MAKASAR, BUNAKEN, MENADO, TORAJA DAN BERAPA TEMPAT LAIN MENARIK DI MEDAN.

PAKEJ KAMI TEMPAH SANGAT MENARIK, HEMAT DAN LAYANAN BEST. SEMUA PILIHAN HOTEL DAN BILIK BERSIH, MAKANAN MENU MELAYU / MOSLEM RESTAURAT (100 % HALAL ) DAN BERPASAL PERHIKMATAN KAMI DISOKONG BEBERAPA UNITS KERETA BARU DAN BUS PERSIARAN.

DISINI KAMI BAGIKAN PAKEJ MELAWAT KE MEDAN DAN KE DANAU TOBA
    PROGRAM FULL SERVICES
    TAK ADA EXTRA BAYAR …. !!! TAK ADA TIPU – TIPU !!!

HARGA PAKEJ 04 HARI / 03 MALAM MYR : 380 (10 ORANG ) MEDAN & LAKE TOBA
    HARGA PAKEJ 03 HARI / 02 MALAM MYR : 275 (10 ORANG ) MEDAN AND LAEK TOBA
    HARGA PAKEJ 03 HARI / 02 MALAM MYR : 400 (10 ORANG ) LAKE TOBA , SAMOSIR AND SILANGIT
    HARGA PAKE 04 HARI / 03 MALAM MYR : 550 (10 ORANG ) LAKE TOBA, SAMOSIR AND SILANGIT

TIARA TOURS INDONESIA

ISUZU ELF (11 ORANG ) MYR 235 / HARI
    TOYOTA HIACE (11 ORANG ) MYR 320 / HARI
    MEDIUM BUS ( 27 ORANG ) MYR 500 / HARI

NOTE :
     HARGA SEWA KERETA SUDAH TERMASUK :
     DRIVER
     PATROL
     EKSIDENT INSURANCE
     GOVERNMENT TAX

7. najwaakutravel12/19/2019 3:52 PTG

Jom ke Jakarta-Bandung tahun 2020! Promosi RM799/pax (min 6 pax) untuk 4H3M. Trip termasuk flight + transport + hotel + breakfast + tour guide. Untuk pertanyaan lanjut blh ws 018-9591995 atau email najwaakutravel@gmail.com